Modelvarianter
17M P2 1957 – 1960 |
Motorvarianter
Model | Volumen (liter) | Volumen (ccm) | Cylindre | Effekt (HK) | Tophastighed (Km/t |
17M | 1.7 | 1.698 | 4 | 60 | 125 |
Dimensioner
Længde (cm) | Bredde (cm) | Højde (cm) | Egenvægt (Kg) |
437 | 167 | 150 | 1016 / 1090 |
Taunus 17M P2 var første efterkrigsmodel fra Ford-fabrikken i Köln af egen produktion. Her er hentet en ganske betydelig grad af inspiration fra USA: Lange bløde linjer, finner både foran og bagpå og ikke mindst masser af krom-detaljer.
Kært barn har mange navne: Nogle husker Taunus 17M P2 som “Baby-amerikaneren”, men den gik også under betegnelsen “Det flyvende tæppe” – måske på grund af bilens karakteristiske, let duvende og flydende gang.
I Tyskland bar den øgenavnet “Gelsenkirchen Barok”
Taunus 17M P2 er teknisk set meget simpelt opbygget i forhold til konkurrenterne fra Opel, Mercedes og Volvo: McPherson forhjulsophæng med snekke/rulle-styrehus, 3-trins fuldsynkroniseret gearkasse og ratgear.
Baghjulsophænget er med stiv bagaksel, langsgående halvelliptiske bladfjedre og teleskopstøddæmpere.
Motoren kender vi for så vidt fra Taunus 15M: Det er grundlæggende set den samme 4-cylindrede, topventilede og vandkølede rækkemotor med stødstænger og 3 hovedlejer, men slaglængde og boring er øget, så vi nu er oppe på 1698 ccm.
Motoren yder i denne udgave 60 HK, som kan bringe køretøjet op på en hastighed af 125 km/t.
Som ekstraudstyr kunne bilen leveres med Borg-Wagner EL-overdrive på 3-gears modellerne, 4-trins gearkasse, saxomatkobling og som noget hidtil uhørt: Top-punkts sikkerhedssele – for den tid ultra-moderne tilbehør.
Taunus 17M P2 blev produceret fra 1957 – 1960 i et antal af 239.978 biler.
Produktionen er fordelt på 2- og 4-dørs personvogne, bortset fra 45.468 kombi- og lukket van.
Alle udgaver leveredes som 17M og 17M de Luxe.