
Modelvarianter
12M 1962 – 1966 |
12M TS 1964 – 1966 |
Motorvarianter
Model | Volumen (liter) | Volumen (ccm) | Cylindre | Effekt (HK) | Tophastighed (Km/t |
12M | 1.2 | 1.183 | 4 | 40 | 125 |
12M | 1.5 | 1.498 | 4 | 50 | 135 |
12M | 1.5 | 1.498 | 4 | 55 | 140 |
12M TS | 1.5 | 1.498 | 4 | 65 | 145 |
Dimensioner
Længde (cm) | Bredde (cm) | Højde (cm) | Egenvægt (Kg) |
432 | 160 | 145 | 845 / 880 |
Taunus 12M P4 blev introduceret i september 1962.
Teknisk set skilte den sig ud fra de fleste andre biler på markedet for denne tid. For det første havde den en V4-motor på enten 1,2 eller 1,5 liter, for det andet var det Ford’s første bil med forhjulstræk.


Det var oprindeligt planen at P4 skulle produceres og sælges i USA under navnet Ford Cardinal, men da markedet for små biler her var på retur, blev projektet overtaget af Ford i Köln og navnet ændret til Taunus 12M
Den nykonstruerede motor fra USA blev bibeholdt og den amerikanske herkomst afsløres for kendere af de røde baglygter uden separat blinklys.
Taunus 12M P4 blev umiddelbart godt modtaget af motor-pressen, men enkelte negative bemærkninger blev det også til. Kritikken forstummede dog stort set hen imod slutningen af 1964, hvor bilen undergik en del tekniske ændringer, hvor den vigtigste var, at bilen blev udstyret med et helt nyt forhjulsophæng med skivebremser.
Affjedringen består af en tværliggende bladfjeder foran, samt 2 langsgående, halvelliptiske bladfjedre bagi.
På de tidlige modeller var bærearmene monteret på motoren, som dermed blev en del af den bærende konstruktion, men fra efteråret 1964 blev den ændret således at bærearmene nu var monteret på karrosseriet. Samtidig blev motorophængene ændret, så vibrationerne fra motoren blev væsentlig reduceret.
En anden teknisk løsning var den manglende propel til køling af motoren – i stedet anvendes blæseren i varmeapparatet.
Taunus 12M P4 blev produceret fra 1962 indtil august 1966 i ca. 680.000 eksemplarer.
Fartglade kunder kunne blive tilfredsstillet med TS-modellen, som havde flere kræfter og mere udstyr end standardversionerne


Fra vores egen verden:
Poul Buhl fortalte tilbage i 2011 om sin oplevelse, da hans Taunus 12M P4 måtte igennem en motor-renovering:
“Da vi kørte hjemad fra det sidste træf vi deltog i i 2009, fik motoren i vores P4 en markant, tikkende lyd. Den lyd ville vi gerne være fri for at køre med i 2010 og fremover, så der var ingen vej udenom en gennemgribende renovering af motoren.
Selve operationen blev foretaget hos Marinus Nielsen Motorrenovering i Varde. Jeg fulgte med under hele forløbet og vi fik en masse god snak om Ford’s V-motorer, som de har stor erfaring i.
Der måtte monteres nye stempelringe og pakninger, der blev isat nye bøsninger ved balanceakslen og endesløret blev justeret.
Det gik ganske efter planen at samle motoren igen og derefter har den kørt som var den ny.
I får lige et par billeder, der blandt andet viser, hvad vi fandt i bundkarret og hvordan en V4-motor ser ud under den ydre indpakning:”








September 1964 – motorens ydeevne vises ud fra farven på ventildækslerne:

Rød = 65 HK – grøn = 40 Hk – blå = 50 Hk