
Modelvarianter
12M G13 Globus 1952 – 1959 |
12M G13 Streifen 1960 – 1962 |
Motorvarianter
Model | Volumen (liter) | Volumen (ccm) | Cylindre | Effekt (HK) | Tophastighed (Km/t |
12M | 1.2 | 1.172 | 4 | 38 | 110 |
12M Super | 1.5 | 1.498 | 4 | 55 | 125 |
Dimensioner
Længde (cm) | Bredde (cm) | Højde (cm) | Egenvægt (Kg) |
403 | 120 | 155 | 825 / 960 |
I 1951 var udviklingen af Ford’s første rigtige efterkrigsmodel endelig færdig.
Fredag d. 4. januar 1952 blev der udsendt et pressefoto fra den festlige begivenhed:


“Taunus er ikke ansvarlig for dagen, men er bygget til fremtiden“, udtalte Ford’s produktionschef ved lanceringen af Tysklands første bilmodel med selvbærende pontonkarosseri.
Som en af de første bilproducenter sendte Ford et køretøj på gaden med det fremtidige pontonkarosseri.
Men selvom karosseriet var helt nyt, så var motoren det ikke. Den var genbrugt fra Pukkel-Taunus’en, en 1,2 liters motor, der nu i opgraderet version var i stand til at yde hele 38 HK.
Den hidtidige thermophyson-køling var nu afløst af en remtrukket vandpumpe. Hertil kunne tilsluttes et kølevandsvarmeapparat. Valgte man dette, blev man den stolte ejer af en bil med udstyrsniveauet “luksus”.

Ford lancerede i december 1952 Taunus 12, som var 800 mark billigere end Taunus 12M.
Taunus 12 var meget skrabet. Kofangerne, listerne og lignende udstyr var uden krom og tilsvarende luksus.
Taunus 12-modellen udgik i 1955.


Hvad dækker betegnelsen G13AL over?
G13AL er en fabrikskode:
G = Germany ( Tyskland )
1 = 1951
3 = 1,2 liters motor
A = Auto ( bil )
L = Luksus


Teknisk er bilen opbygget med uafhængigt forhjulsophæng med korte og lange skråtstillede svingarme og styrebolte.
Styrehuset er af typen “snekke og rulle”.
Pedalerne er bundhængslede
Baghjulsophænget er med langsgående, halvelliptiske bladfjedre og stiv bagaksel samt teleskopstøddæmper for og bag.
Motoren er sideventileret, med 3 hovedlejer og udvikler som nævnt ovenfor 38 HK.
Bilen har en 3-trins gearkasse, der fra september 1957 var fuldsynkroniseret. Bilen kunne også leveres med en 4-trins gearkasse. Fælles for begge udgaver var, at de blev betjent ved hjælp af ratgear.
12M G13 blev produceret frem til 1962 i ca. 435.000 stk.
Den blev kun lavet i 2-dørs udgave, åben og lukket van samt pick-up.
Sideløbende på en anden fabrik, blev nogle ombygget til cabriolet.
Modellen blev ændret flere gange i sin 10 års periode, men de væsentligste karakteristika er splitfront fra 1952 -1959, cigarfront fra 1959 til 1960 og den måske mest markante ændring, “Streifen-Taunus” fra 1960 – 1962.
“Streifen-Taunus” blev også leveret som model “12M Super”, der var forsynet med en 1,5 liters stødstangsmotor på 55 HK.