Hvordan får man dog den tåbelige ide at køre til Nordkap i en Taunus 12M P4 fra 1966?
Fordi man kan!!!
Jeg blev ledsaget af min søn Mike, samt min gode ven Steffen i hans Ford Cortina MK1 årgang 1963. Begge biler klarede de ca. 7.500 km uden problemer. Jeg fyldte kun efter med ½ liter olie på hele turen og en hel del liter benzin. Den gamle Taunus præsterede dog at køre ca. 16 km/l i gennemsnit.
Her er lidt situationsbilleder fra turen, måske det kan inspirere dig til en ferie i klassikeren.
Med venlig hilsen
Jørn Rathcke
F.A.Myrberg’s værksted I Norberg, Sverige (http://www.myrbergs.com)
Murmansk ligeud, Grense Jakobselv til venstre. Så er man godt nok langt væk hjemmefra
Her er vi ved Grense Jakobselv, det mest nord-østlige punkt i Norge. Vejen derud går visse steder få meter fra rusland, kun adskilt af en elv (flod). De hvide ”prikker” i vandet er hvidhvaler
Her er vi ved rejsens egentlige mål, Nordkap, den 14.07.2006 kl. 00.29 med midnatssolen i baggrunden
Ved Åndalsnes
Her står Taunus’en og samler kræfter til turen op ad Trollstigen
Et stemningsbillede fra Sommerveien
Flåklypa, eller måske bedre kendt som Bjergkøbing fra filmen Bjergkøbing Grandprix
Her er vi kommet højt til vejrs på nordeuropas højeste bjerg, Galhøpiggen (2469 m.o.h.) Det er dog kun muligt at køre til ca. 1850 meters højde, ved Juvashytta, hvor billedet er taget
På vej ned fra Galhøpiggen
Ligeledes på vej ned fra toppen