Ford OSI blev første gang præsenteret på den store årlige biludstilling i Geneve i 1966.

Den italienske bildesigner Sergio Sartorelli havde frembragt et stilfuldt, italiensk karosseri og sat sammen med Ford’s P5 20M-teknik, fik Ford OSI utrolig stor opmærksomhed på denne biludstilling

Det flotte karosseri med de ikoniske italienske linjer, i kombination med teknikken fra en stor international bilkoncern som Ford, gjorde dette “smykke” med en forholdsvis lav pris, til en yderst interessant bilnyhed.

Den tyske motorpresse udtrykte det således: “Bilen ser ud til at koste 50.000 D-Mark, men kan erhverves for kun 15.000 D-Mark. Det er først i venstre spor på Autobahn, at man når erkendelsen af, at denne sportsvogn med de dobbelte forlygter ikke er så farlig, som den ser ud til at være.”

Da produktionen var en realitet i august 1966, blev der dagligt fremstillet 6 biler. Dette viste sig at være alt for lidt og OSI/Ford kunne på ingen måde imødekomme efterspørgslen.

I starten blev bilen kun leveret med den kendte 2,0 liters V6 fra 20M TS på 90 HK.

Pressen gav generelt bilen positiv omtale – et kritikpunkt var dog at man savnede lidt flere hestekræfter.

I løbet af 1967 kunne OSI så leveres på bestilling med en 2,3 liters V6 på 108 HK. Dette gav bilen en topfart på over 180 km/t. Derudover kunne man ekslusivt bestille OSI med enten en 180 HK May turbo eller en 188 HK Bosch turbo.

Der blev fremstillet en lille serie på 50 biler med den stærkere 2,3 liters motor fra 20M RS på 125 HK.

Disse nyheder gav OSI et noget mere sportsligt omdømme på markedet og efterspørgslen på denne “billige” sportsvogn steg i efteråret 1967.

OSI-fabrikken i Torino i Italien investerede massivt i et nyt produktionsanlæg for at imødekomme den stærkt øgede efterspørgsel, men dette skulle vise sig at blive en alvorlig fejlinvestering. Selskabet måtte erklære sig konkurs blot få måneder efter at det nye produktionsanlæg stod klar.

Ford var uvillig til at investere flere penge i samarbejdet, da de i mellemtiden selv havde udviklet en billig model med sportslig appeal. Få måneder senere blev den siden så uhyre succesfulde Ford Capri introduceret på markedet.

I alt nåede der at blive produceret ca. 2.200 Ford OSI.

OSI-klubben i Tyskland antager, at der fortsat er 400-450 biler “i live” i en eller anden tilstand.

Der er Ford M Klub Danmark bekendt, blot 2 eller 3 OSI’er her i landet.

På Geneve-udstillingen i 1967 præsenterede OSI sin cabriolet-udgave. Planen var at tage kampen op mod VW Karmann Ghia, men der blev kun produceret det ene eksemplar, før fabrikken gik konkurs.