Taunus 12M P4

Modelvarianter

12M 1962 - 1966, 12M TS 1964 - 1966

Motorvarianter

 

Tophastighed (km/t) 125 135 140 145 Volumen (ccm) 1183 1498 1498 1498 Effekt (HK) 40 50 55 65 Volumen (liter) 1.2 1.5 1.5 1.5 Model 12M 12M 12M 12M TS Cylindre 4 4 4 4

Dimensioner

 

Egenvægt (kg) 845 - 880 Længde (m) 4.32 Højde (m) 1.46 Bredde (m) 1.60
Ford Taunus 12M P4 blev introduceret i september 1962. Teknisk set skilte den sig ud fra de fleste andre biler på markedet på denne tid. For det første havde den en V4 motor på 1,2 eller 1,5 liter, for det andet var det Ford’s første bil med forhjulstræk. Affjedringen består af en tværliggende bladfjeder foran, samt 2 langsgående, halvelliptiske bladfjedre bag. Taunus P4 blev umiddelbart godt modtaget af pressen, men enkelte negative bemærkninger blev det også til. Disse bemærkninger forsvandt dog stort set i slutningen af 1964, hvor bilen undergik en del tekniske ændringer, hvor den vigtigste ændring var, at bilen nu var udstyret med et helt nyt forhjulsophæng med skivebremser . På de tidlige modeller var bærearmene monteret på motoren, som dermed var en del af den bærende konstruktion, men fra efteråret 1964 blev konstruktionen ændret således at bærearmene nu var monteret på karrosseriet. Samtidig blev motorophængene ændret, så vibrationerne fra motoren blev væsentligt reduceret. En anden teknisk løsning var den manglende propel til køling af motoren, i stedet anvendtes blæseren i varmeapparatet. Bilen blev produceret i ca. 680.000 eksemplarer indtil august 1966, hvor den blev erstattet af 12M P6.
September 1964: Motorens ydeevne aflæses ud fra farven på ventildækslerne: Rød = 65hk - grøn = 40hk - blå = 50hk
Det var oprindeligt planen at P4 skulle produceres og sælges i USA under navnet Ford Cardinal, men da markedet for små biler her var på retur, blev projektet overtaget af Ford i Køln og navnet ændret til Taunus 12M. Den nykonstruerede motor fra USA blev bibeholdt og den amerikanske herkomst afsløres for kendere af de røde baglygter uden separate blinklys.
Fartglade kunder kunne blive tilfredsstillet med TS-modellen, som havde flere kræfter og mere udstyr end standardversionerne.
Fra den "nutidige" verden...... Poul Buhl skriver......: Da vi kørte hjemad fra det sidste træf som vi deltog i i 2009, fik vores motor i P4'eren en markant tikkende lyd. Den lyd ville vi gerne være fri for i 2010 og fremover, så der var ingen vej uden om en gennemgribende motorrenovering. Der måtte monteres nye stempelringe og pakninger, der blev isat nye bøsninger ved balanceakslen og endesløret blev justeret. Selve operationen blev foretaget hos Marinus Nielsen Motorrenovering i Varde. Jeg fulgte med under hele forløbet og vi fik en masse god snak om Ford`s V-motorer, som de har stor erfaring i. I får lige et par billeder der fortæller lidt om hvad vi fandt i vores bundkar, og hvordan en V4-motor ser ud under den ydre indpakning. Det gik ganske efter planen at samle motoren igen og siden har den kørt som ny.

Her kan du se flere billeder af Ford Taunus 12M P4:

Ford M Klub Danmark - Vi bevarer de gamle Ford M modeller