Taunus 17M P2

Modelvarianter

 17M P2 1957 - 1960

Motorvarianter

 

Tophastighed (km/t) 125 Volumen (ccm) 1698 Effekt (HK) 60 Volumen (liter) 1.7 Model 17M Cylindre 4

Dimensioner

 

Egenvægt (kg) 1016 - 1090 Længde (m) 4.37 Højde (m) 1.50 Bredde (m) 1.67
Kært barn har mange navne: Nogle husker Taunus 17M P2 som "Babyamerikaneren" men den gik også under betegnelsen "Det flyvende tæppe" - måske på grund af bilens karakteristiske, let duvende og flydende gang. I Tyskland bar den øgenavnet ”Gelsenkirchen barok”
Ford Taunus 17M P2 var første efterkrigsmodel fra Ford-fabrikken i Køln af egen produktion. Her er hentet en ganske betydelig grad af inspiration fra USA: Lange bløde linjer, finner både foran og bagpå og ikke mindst masser af chrom-detaljer.
Taunus 17M P2 er teknisk set meget simpelt opbygget i forhold til konkurrenterne fra Opel, Mercedes og Volvo: McPherson forhjulsophæng med snekke/rulle styrehus, 3 trins fuldsynkroniseret gearkasse og ratgear. Baghjulsophænget er med stiv bagaksel, langsgående halvelliptiske bladfjedre og teleskopstøddæmpere. Motoren kender vi for så vidt fra Taunus 15M: Det er grundlæggende set den samme 4 cylindrede, topventilede og vandkølede rækkemotor med stødstænger og 3 hovedlejer, men slaglængde og boring er øget, så vi er nu oppe på 1698 ccm. Motoren yder i denne udgave 60 HK, som kan bringe køretøjet op på en hastighed af 125 km/t. Som ekstraudstyr kunne bilen leveres med Borg-Wagner EL-overdrive på 3 gears modellerne, 4 trins gearkasse, saxomatkobling og som noget hidtil uhørt: Top-punkts sikkerhedssele - for den tid ultra- moderne tilbehør. Taunus 17M P2 blev produceret fra 1957 – 1960 i et antal af 239.978 biler Produktionen er fordelt på 2- og 4-dørs personvogne, bortset fra 45.468 kombi- og lukket van. Alle udgaver leveres som 17M og 17M de Luxe.

Her kan du se flere billeder af Ford Taunus 17M P2:

Ford M Klub Danmark - Vi bevarer de gamle Ford M modeller