Ford OSI 20M TS

Modelvarianter

 OSI 20M TS 1967 - 1968

Motorvarianter

 

Tophastighed (km/t) 170 180 Volumen (ccm) 1998 2293 Effekt (HK) 90 108 Volumen (liter) 2.0 2.3 Model 2000 S 2300 S Cylindre 6 6

Dimensioner

 

Egenvægt (kg) 1130 Længde (m) 4.67 Højde (m) 1.34 Bredde (m) 1.81
Ford OSI blev første gang præsenteret på den store årlige biludstilling i Geneve i 1966. Den italienske bildesigner Sergio Sartorelli havde frembragt et stilfuldt, italiensk karrosseri og sat sammen med Fords P5 20m-teknik, fik Ford OSI utrolig stor opmærksomhed på denne biludstilling: Det flotte, italienske karrosseri i kombination med teknikken fra en stor kendt bilkoncern som Ford, gjorde dette "smykke", med en forholdsvis lav pris, til en yderst interessant bil. Pressen udtrykte det således: "Bilen ser ud til at koste 50.000 DM, men koster kun 15.000 DM. Det er først i venstre spor på motorvejen, at man når erkendelsen af at denne sportsvogn med de dobbelte lygter ikke er så farlig, som den ser ud til at være." Da produktionen var et faktum i august 1966 blev der dagligt fremstillet 6 biler. Dette viste sig at være alt for lidt og OSI/Ford kunne på ingen måde dække efterspørgslen. I starten blev bilen kun leveret med 2,0 liters V6 fra 20m TS på 90 HK DIN. Pressen gav generelt bilen god kritik men man savnede dog lidt mere muskelkraft. I løbet af 1967 kunne den fås på bestilling med 2,3 liters V6’er på 108 HK DIN. Dette gav bilen en topfart på over 180 kilometer i timen. Derudover kunne man på specialbestilling få OSI’en leveret med enten en 180 HK May turbo eller en 188 HK Bosch turbo. Der blev fremstillet en lille serie på 50 biler med den stærkere 2,3 liters motor fra 20m RS på 125 HK. Disse nyheder gav bilen et noget mere sportsligt omdømme på markedet og efterspørgslen efter denne ”billige” sportsvogn steg i efteråret 1967. OSI fabrikken i Torino i Italien investerede massivt i et nyt produktionsanlæg for at imødekomme den øgede efterspørgsel. Dette viste sig at blive en alvorlig fejlinvestering, for blot få måneder efter at anlægget stod klar, gik selskabet konkurs. Ford var ikke villig til at spytte flere penge i samarbejdet, da de i mellemtiden selv havde udviklet en billig model med sportslig appel, som nogle måneder senere kom på markedet som Ford Capri. I alt blev der produceret ca. 2.200 Ford OSI. OSI-klubben i Tyskland antager, at der fortsat er 400-450 biler i live i en eller anden tilstand. Der er så vidt vides kun 2-3 OSI’er i danmark.
På Geneve udstillingen i 1967 præsenterede OSI sin cabriolet udgave. Planen var at tage kampen op med VW Karmann Ghia, men kun en enkelt cabriolet blev produceret, før fabrikken gik konkurs.
Vil du læse mere om manden bag OSI - Sergio Sartorelli - så klik her...
Enestående i Danmark: Denne flotte Ford OSI er i medlemseje

Her kan du se flere billeder af Ford OSI 20M TS:

Ford M Klub Danmark - Vi bevarer de gamle Ford M modeller