Taunus 15M G4

Modelvarianter

 15M G4 1955 - 1959

Motorvarianter

 

Tophastighed (km/t) 125 Volumen (ccm) 1498 Effekt (HK) 55 Volumen (liter) 1.5 Model 15M Cylindre 4

Dimensioner

 

Egenvægt (kg) 895 - 980 Længde (m) 4.06 Højde (m) 1.55 Bredde (m) 1.58
Motorhjelm og bagklap åbnes inde fra kabinen.. - det med at kunne åbne bagklappen inde fra kabinen betragtes i dag som en selvfølgelighed, men 15M var nyskabende. Det er en udbredt opfattelse at denne teknik stammer fra de japanske biler, men Ford var altså først med denne ide.
Taunus 15M kan med nutidige øjne forekomme en smule skrabet, hvad udstyrsniveau angår. Går vi imidlertid tilbage til 1955, hvor modellen kom frem, var standardmonteret varmeapparat i bilerne bestemt ikke et hverdagssyn. Ønskede man en sådan komfort som varme i bilen, måtte man have den eftermonteret - medmindre man altså valgte sig en Taunus 15M!
Taunus 15M leveredes med følgende standardudstyr: Automatisk viskerstop, automatisk afbrydelse af blinklyset, elektrisk ur og cigartænder. Som ekstraudstyr kunne man erhverve sig et varmeapparat med elektrisk blæser, - saxomat kobling (elektrisk aktiveret vacuum-membran) - kofangerhorn - 2 tonet horn - fodbetjent forrudevasker - en benzindunk, der passede ind i reservehjulet - forskellige krom-dele. Taunus 15M blev leveret med 3-trins gearkasse og kunne mod en beskeden merpris også fås med 4-trins gearkasse, begge med usynkroniseret første gear. Først fra september 1957 blev bilen leveret med en fuldsynkroniseret gearkasse. Motoren er topventileret og forsynet med 3 hovedlejer, den er på 1500 ccm og yder 55 psi ved 4250 omdrejninger. Dette kan bringe den 895 kg tunge vogn op på den vanvittige hastighed af 125 Km/t. Benzinforbruget er opgivet til 12 km/liter Pedalerne er tophængslet, men i 1956 blev speederpedalen forbedret og ændret til det princip man kender som "orgelpedal". Bilen er baghjulstrukket med stiv bagaksel. Affjedringssystemet består af halvelliptiske langsgående bladfjedre bag, skruefjedre for kombineret med 4 dobbeltvirkende hydrauliske teleskopstøddæmpere. Der er 4 tromle-bremser uden vacuumforstærkning. Styretøjet er med styrehus af typen snekke og rulle, styrebolte og skråstillede korte og lange svingarme. Taunus 15M blev lavet som 2 dørs personvogn, van, kombi, pickup, og cabriolet. I alt blev der fra 1955 til 1959 produceret ca. 125.000 biler, til sammenligning blev der i samme periode produceret ca. 230.000 Taunus 12M.

Her kan du se flere billeder af Ford Taunus 15M:

Ford M Klub Danmark - Vi bevarer de gamle Ford M modeller