Taunus 12M G13AL

Modelvarianter

 12M G13 Globus 1952 - 1959, 12M G13 Streifen 1960 - 1962

Motorvarianter

 

Tophastighed (km/t) 110 125 Volumen (ccm) 1172 1498 Effekt (HK) 38 55 Volumen (liter) 1.2 1.5 Model 12M 12M Super Cylindre 4 4

Dimensioner

 

Egenvægt (kg) 825 -960 Længde (m) 4.03 Højde (m) 1.55 Bredde (m) 1.58
I 1951 var udviklingen af Ford's første rigtige efterkrigsmodel endelig færdig. Fredag den 4. januar 1952 blev der udsendt et pressefoto fra den festlige begivenhed: Den første Taunus 12M ruller af produktionslinjen i montagehal F på den nyindrettede fabrik i Köln
Hvad dækker betegnelsen G13AL over? G13AL er en fabrikskode: G = Germany ( Tyskland ) 1 = 1951 3 = 1,2 liters motor A = Auto ( bil ) L = Luksus
”Taunus er ikke ansvarlig for dagen, men er bygget til fremtiden” udtalte Fords produktionschef ved lanceringen af Tysklands første bilmodel med selvbærende pontonkarosseri. Som en af de første bilproducenter sendte Ford et køretøj på gaden med det fremtidige pontonkarosseri. Men selvom karosseriet var helt nyt, så var motoren det ikke. Den var genbrugt fra Pukkel Taunus'en, en 1,2 liters motor, der nu i opgraderet version var i stand til at yde hele 38 hk. Den hidtidige thermosyphon-køling var nu afløst af en remtrukket vandpumpe. Hertil kunne tilsluttes et kølevandsvarmeapparat - valgte man dette, blev man den stolte ejer af en bil med udstyrsniveauet "Luksus".
Pressen var fuld af ros til Taunus 12M. Særligt til det gunstige kraft/vægt-forhold på 22,3 kg/HK. Ford lancerede i december 1952 Taunus 12, som var 800 Mark billigere end Taunus 12M. Taunus 12 var meget skrabet. Kofangerne, listerne og lignende udstyr var uden chrom og tilsvarende luksus. Taunus 12-modellen udgik i 1955.
En verden på motorhjelmen gav køretøjet tilnavnet GLOBUS ( Ford mente dermed, at de nu kunne tilbyde en bil, der var i stand til køre verden rundt )
Teknisk er bilen opbygget med uafhængigt forhjulsophæng med korte og lange skråtstillede svingarme og styrebolte. Styrehuset er af typen snekke og rulle. Pedalerne er bundhængslede. Baghjulsophænget er med langsgående, halvelliptiske bladfjedre og stiv bagaksel samt teleskopstøddæmper for og bag. Motoren er sideventileret, med 3 hovedlejer og udvikler som nævnt 38 HK. Bilen har 3-trins gearkasse, der fra september 1957 var fuldsynkroniseret. Bilen kunne også leveres med 4-trins gearkasse. Fælles for begge udgaver var, at betjeningen var udformet som ratgear. 12M G13 blev produceret frem til 1962 i ca. 435 000 stk. Den blev kun lavet i 2 dørs udgave, åben og lukket van samt pick-up. Sideløbende på anden fabrik blev der ombygget nogle til Cabriolet. Modellen blev ændret flere gange i sin 10 års periode, men de væsentligste karakteristika er splitfront fra 1952 til 1959, cigarfront fra 1959 til 1960 og den måske mest markante ændring, ”Streifen-Taunus” fra 1960 til 1962. ”Streifen-Taunus” blev også leveret som model "12M Super", der var forsynet med en 1,5 liters stødstangsmotor på 55 HK.

Her kan du se flere billeder af Ford Taunus 12M G13 AL og Streifen-Taunus:

Ford M Klub Danmark - Vi bevarer de gamle Ford M modeller